Dag 18, de Li, Miao en het regenwoud - Reisverslag uit Sanya, China van Familie Rijn - WaarBenJij.nu Dag 18, de Li, Miao en het regenwoud - Reisverslag uit Sanya, China van Familie Rijn - WaarBenJij.nu

Dag 18, de Li, Miao en het regenwoud

Door: Eline

Blijf op de hoogte en volg Familie

09 Augustus 2013 | China, Sanya

Lieve oma en opa we kijken uit naar de Hollandse prak als we terug komen in Nederland zondag. We bellen wel als we geland zijn, rond een uur of twee.

Ook vandaag weer een actieve dag, om 8 uur stonden we weer vrolijk naast ons bed om te gaan ontbijten. Na het ontbijt stond Yoyo klaar om ons weer een dag op sleeptouw te nemen. Als eerst gaan we naar een dorpje met de eerst bewoners van dit eiland, de Li en Miao. Maar voordat we er waren kregen we een tas vol met fruit van Yoyo. Het zat vol met fruit dat ze hier eten en wij niet kenden en Yoyo vond dat we dat maar is moesten veranderen. Dit is niet aan mij besteed, dit liet ik lekker aan de anderen over. We aten drakenfruit, king of tropical fruit, mango en 2 soorten lychee's en nog een waarvan we de naam kwijt zijn. De een is wat lekkerder dan de ander. Af en toe een wormpje, verder was het goed te doen en waren onze magen nog wat voller. Niet veel later zaten we hoog in de bergen en kwamen we aan bij Bing Lang Gu, een toeristisch dorp van de "Lee minority". Het zag er een beetje uit als het Archeon met kleine huisjes, veel zelfgemaakte potten, gevlochten manden, schilderijen van klei over hun leven en grote mooie kleden. Een gebruik was dat als een meisje 14 werd, ze van boven naar beneden getatoeëerd werd met haar 'gelukspatroon'. Dit was erg pijnlijk en ik was erg blij dat ik daar niet geboren ben. Dit diende ook om meisjes binnen de stam te houden. Gelukkig is dit later af geschaft omdat het te gevaarlijk was. Er waren nog een aantal oude vrouwen met deze tatoeages.
Toen we aan het eind van het dorp kwamen moesten we door haag van 8 vrouwen heen lopen, ze gaven je een heup-beuk en pakten je vast aan je oren voor geluk (en het staat leuk op de foto). Tenslotte kon je met een kabelbaan over een dal roetsen. Reindert, Lenneke en ik vonden dat wel leuk we gingen in de rij staan en kregen een tuigje om. Papa vonden ze 'te groot'. Eerst ging Reindert naar beneden. Papa die foto's zou maken vond een kleine vlinder op de grond belangrijker en nu heeft Reindert hier geen foto van. Daarna gingen Lenneke en ik en wij staan heel goed op de foto. We zijn toen terug gegaan naar het busje om naar tropische regenwoud te rijden.

Tijdens de rit aten we zoete broodjes die Yoyo voor ons had meegenomen. Papa vond ze weer erg lekker. Hoger in de bergen kwamen we bij het tropische regenwoud. Hier werden we niet met een kabelbaan naar boven gebracht maar met bussen. De route door het oerwoud is in 2009 aangelegt voor bezoekers. We kregen een Engelstalige gids op een audioplayer, Yoyo ging wel met ons mee. Gelukkig maar want die player stopte er halverwege mee en zo'n ding bungelend aan je nek is ook niet zo lekker. Dus Yoyo bleef onze gids. Eenmaal boven gekomen zie je weer al die trappen, we hebben maar even een foto genomen van Shanien's gezicht. Omdat je hier veel rondkijkt is het traplopen minder erg dan b.v. op de muur en we liepen niet in de volle zon. Het regenwoud deed zijn naam eer aan want we hebben een paar keer flinke buien gehad. Je zou toch denken dat we beesten tegen zouden komen. Op een enge tor en een naaktslak na niets. Jammer!

Ik kan je vertellen we zijn weer aardig moe waren van het lopen en dus blij toen we om 17:00 terug waren in het hotel. We hebben de avond doorgebracht met eten in 'de windmolen', een Europese restaurant naast het hotel aan de boulevard. Reindert, Lenneke, Theo en Sarine zijn tot 11:00 uur gaan zwemmen in het zwembad. De dag is weer om, mogen onze laatste vakantiedag.

P.s. voor de liefhebbers, nu met foto's.

• 09 Augustus 2013 - 10:21

Ruth:

Oh wat is het snel gegaan zeg!!! Kom weer veilig terug en alvast eetsmakelijk ;) xxx ruth (en remy)

• 09 Augustus 2013 - 11:14

Marian:

Waar zijn de foto's, ik had Reindert wel eens op die kabelbaan willen zien! Grapje!
    Jullie nog een gezellige laatste dag morgen in China, eet nog een keer chinees, en een goede reis weer terug naar Nederland. Wij gaan morgen op vakantie dus tot over 3 weken, heel veel liefs voor jullie allemaal, Ad, Marian, Floor, Tim en Sjoerd. ( dan spreken we snel af!)

• 09 Augustus 2013 - 13:43

Isabel:

Weer een leuk uitstapje! geniet nog even lekker van jullie laatste dag en dan maar weer naar nederland al zin in? Het is hier nou ook niet zo'n super weer... Nog veel plezier en tot snel :)

• 09 Augustus 2013 - 15:14

Leny:

Volgens mij staan de ballen al bijna op het vuur.
    Alvast een hele goede reis terug.
    Leny

• 09 Augustus 2013 - 15:26

Helen:

Ben benieuwd naar de foto's maar dat komt vast een andere keer. Lijkt me weer enig wat jullie hebben mee gemaakt. ben het met marian eens: eet nog even een keer echt chinees! Fijne terugreis.

• 09 Augustus 2013 - 21:58

Carin:

Hele leuke foto's!
    moet toegeven wel een mooie vlinder Theo!het is alleen zo jammer dat je nu nog heel lang zal horen dat Reindert geen foto heeft..jullie hebben er bijna een geweldig gave vakantie/avontuur op op zitten.Geniet nog van die ene dag!!x

• 09 Augustus 2013 - 22:46

Opa En Oma St.:

lieverds,even een klein verhaaltje,gisteren liep ik van de waterweg richting de manege,
    en daar kwam een nog vrij jonge vrouw met een knoert van een hond,een zwarte,ik had zoiets van hoe kom ik hier weer weg.Ik riep naar haar ,kan ik hier wel langs,ja hoor zij ze
    en gelijk maakte ze haar hond los,die vloog op ons af,en deed niks,mijn hart zat in mijn keel.ik ging naar haar toe,en toen zij ze,uw dochter loopt altijd snel weg!!!!
    Heb ik ook weer meegemaakt,leuk he.
    WIJ WENSEN JULLIE EEN VOORSPOEDIGE REIS,EN EEN WELKOM THUIS.
    liefs van ons.